MFF 100 år!- MFF-aik 7/4 2001- Zlatan show!

I år fyller mitt favoritlag Malmö FF hundra år! Samtidigt så fyller mitt eget engagemang för klubben femton år. Det var nämligen 1995 som som jag började heja på MFF och följa deras matcher. För att fira detta väljer jag nu att i tio inlägg blicka tillbaka på tio matcher under dessa år som varit speciella för mig (de flesta förmodligen också för andra MFFare). Givetvis finns det fler än tio matcher under denna period som varit speciella. Men jag väljer ut de tio matcher, som jag anser vara de mest speciella. Det största fokuset kommer givetvis att ligga på perioden 2002-04. Nu går vi över till detta årtusende, och MFF:s återkomst till Allsvenskan efter året i Superettan.

Detta skedde under en relativt solig måndag i april. Det var också påsk vilket innebar lov för mig som var 16 år vid detta tillfälle. Det var ganska mycket ståhej kring den här matchen dagarna innan, inte minst för att MFF nu var tillbaka där de hör hemma, i Allsvenskan. Lördagen innan arrangerades det "himmelsblå lördag" på stan, och man fick en speciell MFF-bilaga med Sydsvenskan. Detta kom att fortsätta kommande år. Det var väl delvis här som grunden lades för vad som komma skulle, med publikfester och ett enormt sug på fotboll i Malmö. Det var också meningen att Niklas Strömstedt skulle spela innan matchen, men istället blev det en Cher-kopia från "Sikta mot stjärnorna" (någon som minns detta program?). Innan matchen spelades det också in en reklamfilm för direktsända alsvenska matcher via digitalbox, där spelarna fick medverka i en föreställd matchsituation, och där en galen linjedomare spelade huvudrollen. Allsvenska matcher via digital-tv var något nytt detta år. Givetvis var det också mycket publik på plats, inte bara för att bevittna den allsvenska återkomsten, utan också för att kolla in en viss yngling, som hade fått sitt genombrott i Superettan året innan. Och det var också Zlatan som visade vägen med att göra 1-0 i första halvlek. I andra halvlek kom han så runt på kanten och lurade bort en aik-back. Vid det tillfället tänkte jag bara; "Passa nu för fan!". Istället sätter han bollen i bortre krysset, helt otagbart för målvakten! Ett äkta klassmål! Zlatan hade på allvar presenterat sig på den högsta svenska nivån! Detta gav eko i fotbollsvärlden för dagen efter blev han den dyraste svenska spelaren att säljas utomlands när Ajax köpte honom för 85 miljoner. Och så fortsatte en historia som saknar motstycke i svensk fotboll, och som långt ifrån är över. MFF vann också matchen med 2-0. Ska jag vara ärlig så minns jag inte så mycket mer än Zlatans mål från den här matchen. Men också ett av MFF:s nyförvärv inför säsongen, en back från Västerås vid namn Daniel Majstorovic, presenterade sig i den här matchen. Han kom att bli MFF:s nyckelspelare nummer ett detta år, när Zlatan sedan försvann till proffslivet. Denna säsong varvades rejäla bottennapp med en och annan stormatch, vilket resulterade i en niondeplats för MFF. Men större saker väntade runt hörnet. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback